ד. לפי הרמב"ם, מצות הוידוי עם התשובה (הקשורה אף היא לסוד השבת, אותיות תשב, כנודע) נאמרה בפרשת נשא: "וידבר הוי' אל משה לאמר. דבר אל בני ישראל איש או אשה כי יעשו מכל חטאת האדם למעל מעל בהוי' ואשמה הנפש ההוא. והתודו את חטאתם אשר עשו והשיב את אשמו בראשו וחמישתו יסף עליו ונתן לאשר אשם לו".
ובפירוש רש"י (ב"פשוטו של מקרא"): "'למעל מעל בה''. הרי חזר וכתב כאן פרשת גוזל ונשבע על שקר היא האמורה בפ' ויקרא 'ומעלה מעל בה' וכחש בעמיתו וגו'', ונשנית כאן בשביל שני דברים שנתחדשו בה האחד שכתוב 'והתודו' לומר שאינו חייב חומש ואשם על פי עדים עד שיודה בדבר, והשני על גזל הגר שהוא ניתן לכהנים". לפי זה אין כאן מצות תשובה ווידוי על כל חטאות האדם כפירוש הרמב"ם מ"איש או אשה כי יעשו מכל חטאת האדם... והתודו את חטאתם אשר עשו...", רק דין פרטי לגבי גוזל ונשבע על שקר ("והתודו" היינו שמודה בבית דין).
וזה לשון הרמב"ם בספר המצות (מצות עשה עג): "היא שצונו להתודות על העונות והחטאים שחטאנו לפני האל ולאמר אותם עם התשובה וזהו הודוי. וכונתו שיאמר אנא השם חטאתי עויתי ופשעתי כך וכך ויאריך המאמר ויבקש המחילה בזה הענין לפי צחות לשונו. ודע שאפילו החטאים שחייבין עליהן אלו המינים מהקרבנות הנזכרים שאמר ית' שמי שיקריבם נתכפר לו לא יספיק עם הקרבתם בלתי הודוי, והוא אמרו 'דבר אל בני ישראל איש או אשה כי יעשו מכל חטאת האדם למעל מעל בה' ואשמה הנפש ההיא והתודו את חטאתם אשר עשו'. ולשון מכילתא... מנין אתה מרבה שאר כל המצות תלמוד לומר 'דבר אל בני ישראל והתודו', ומנין אף מיתות וכריתות אמר 'חטאתם', 'כל' חטאתם לרבות מצות לא תעשה, 'כי יעשו' לרבות מצות עשה. ושם נאמר גם כן 'מכל חטאת האדם' ממה שבינו לבין חבירו על הגנבות ועל הגזילות ועל לשון הרע, 'למעול מעל' לרבות הנשבע בשם לשקר והמקלל, 'ואשמה' לרבות כל חייבי מיתות שיתודו... הנה נתבאר לך כי על כל מיני העונות הגדולים והקטנים ואפילו מצות עשה חייבין להתודות עליהן, ובעבור שבא זה הצווי שהוא 'והתודו' עם חיוב הקרבן שהיה עולה במחשבה שאין הודוי לבדו מצוה בפני עצמה אבל הוא מהדברים הנגררים אחר הקרבן הוצרכו שיבארו זה במכילתא בזה הלשון: יכול בזמן שהם מביאים מתודין ומנין אף בזמן שאין מביאין תלמוד לומר 'דבר אל בני ישראל והתודו', ועדיין אין משמע ודוי אלא בארץ מנין אף בגלות תלמוד לומר 'והתודו את עונם ואת עון אבותם', וכן דניאל אמר 'לך ה' הצדקה וגו''. הנה נתבאר לך מכל מה שזכרנוהו כי הודוי מצוה בפני עצמה וחובה לחוטא על איזה חטא שחטא בין בארץ בין בחוצה לארץ בין הביא קרבן בין לא הביא קרבן חייב להתודות כמו שאמר 'והתודו את חטאתם'. ולשון ספרא גם כן והתודה זה ודוי דברים".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה